pietenbea.reismee.nl

Hanoi

We zijn er en hebben er al een dag opzitten.

Na een zeer lange vliegreis. We een overstaptijd in Kuala Lumpur van bijna 6 uur hadden, zijn we op 7 april 's middags in Hanoi aangekomen.

We hebben een Hotel midden in het oude centrum. Een authentiek en prachtig Hotel. Er is van alles, maar het moet wel werken, zoals wi-fi. We gingen er direct opuit. Dat is wel even schrikken. Alles rijdt hier op motortjes en kriskras door elkaar. Enige verkeersregels zijn er niet. Oversteken is in het begin een battle for live. Gewoon lopen en niet nadenken. We zochten al snel een centrale plaats op, waar we vanaf een hoog gelegen terras een rotonde konden bekijken. Onbeschrijfelijk wat je ziet en hoort. Alles toetert en sjeest. Zoals de meeste Aziaten vervoeren ze alles op doe motortjes. Oversteken is gewoon gaan en net doen of ze er niet zijn. Wonderbaarlijk hoe alles om je heen rijdt. Enkele toeristen zie je angstig worden en bijna niet aan de overkant komen. Deze werden aangemoedigd door mede toeristen die veilig het terras hadden bereikt. Op dit terras ook onze eerste Vietnamese maaltijd genuttigd. Loempia's gevuld met eend en Piet z'n 1e favoriete tonijn.

De straten zijn hier gevuld met winkeltjes en de eetstalletjes op straat .Ook de vrouwen met manden verkopen van alles. Hier had een lege koffer welkom geweest, want de kleding is zeer modern en kost natuurlijk niet veel. Alhoewel we ons af vragen of de merken zoals Adidas, La Costa enz. wel echt zijn voor die prijs. Maar Dirk, merk golfpolo's genoeg dus, zelf in je favoriete kleur roze.

Op tijd naar bed, want onze jetlag speelde op. De volgende morgen staat onze gids en taxidriver al om 8.00 uur klaar. Gelukkig waren we 12 uur lang onder zeil.

8 April

Vandaag stond er een citytour op het programma. Een zeer luxe Toyota reed ons dwars door al dat verkeer. Allereerst gingen we naar het Ba Dinh Plein. Deze kan je vergelijken met het plein van de Hemelse Vrede in Beijng. Hier is het mausoleum van Ho Chi Minh, waar hij ook opgebaard ligt. Keurig onder militaire begeleiding gingen we een kijkje bij hem nemen. Te bedenken dat hij in 1969 is overleden ligt hij er nog goed bij.

Ho Chi Minh is de oom van de Vietnamesen en verdient veel respect. Rondom dit Mausoleum nog van alles bekeken, zoals het Tao Park. Weer door naar de volgende plek. Hier bezochten we de Tempel van de Literatuur en een Pagode. Piet herkende ze weer en werd al een beetje tempeltjes moe. Maar eromheen zie je dan weer andere dingen. Mensen die de goden komen aanbidden en ongestoord hun ding doen en de wierrook is hier anders, d.w.z. het zijn ronde boompjes van wierrook. Ook is de bonsai hier erg populair. Iedere struik is prachtig en met veel zorgvuldigheid gevormd.

Weer terug in het centrum werden we naar een traditionele eetgelegenheid geloosd. Noedelsoep. Echt in zo´n restaurantje waar je op smalle stoeltjes, bijna alles op de grond schuivend een soepje met stokjes weg zit te slurpen. Heerlijk en genietend van alles wat er om ons heen gebeurt, ging de tocht te voet verder langs alle winkeltjes en over de markt. Wat opvalt is vooral, dat alles daar zo keurig geordend is en er vers uitziet. De middag hebben we afgesloten met de waterpoppen show. Het is een spel van 1000 jaar oude Vietnamese traditie, die nauw verbonden is met de teelt van natte rijst in de delta van de Rode Rivier.

Zo´n eerste dag slenteren en indrukken opdoen is wel vermoeiend. Maar weer even naar ons terras om uit te zakken en een heerlijk koud biertje.

Morgen vertrekken we om 8.00 uur naar onze volgende bestemming Ha Long baai. We houden jullie op de hoogte.

Rianda

Lieve Piet en Bea,

Alsof ik met jullie meereis!

Liefs, Rianda