pietenbea.reismee.nl

Terugvlucht

Ik krijg net een mailtje van de ANWB, dat onze vlucht een dag later geregeld is. Piet zijn comfortabele stoel en mijn gewone zit. We vliegen met KLM en zijn zaterdag, als er geen stofwolken overvliegen om 7.00 uur op Schiphol. Zo nu nog even de taxi voor morgen afzeggen, die ons naar het vliegveld zou brengen en de schipholtaxi verzetten en dan kan ik met een gerust hart gaan slapen.

Ondanks deze laatste paar dagen hebben we een geweldige vakantie gehad. Mijn begin vraag waar onderscheid Vietnam zich mee ten opzichte van andere Aziatische landen kan ik helaas niet beantwoorden. Allen zijn vriendelijk, behulpzaam, goedkoop, lekker eten, veel cultuur. Maar ook erorm snel in ontwikkeling. Ze hebben een achterstand ten opzichte van het westen, maar dit halen ze in een no time in. Iedereen loopt en belt hier ook met een mobiel, internet is gratis. Vooral in Saigon stampen ze nieuwe woonwijken de grond uit. Iedereen heeft hier een brommer en auto's zijn hier nog in de minderheid, omdat ze vreselijk duur zijn. En als ze deze hebben kunnen ze niet parkeren. Want daar hadden ze vroeger in de bouw van de huizen geen rekening me gehouden. Gelukkig, anders is het verkeersdrama helemaal niet te overzien zijn.

Ze zorgen hier goed voor elkaar. Regelmatig zie je ze op straat wandelen met hun verstandelijk beperkte kinderen. Alhoewel de rolstoelen niet volgens onze normen zijn. Ze zorgen ook goed voor hun dak- en thuislozen. Net als in Nederland hebben ze een soort Leger des Heils.Natuurlijk zie je ze in de vuilnisbakken wroeten voor voedsel. Want ook hier zijn zorgmijders.

Soms lijkt het of ze de Amerikanen vereren. Ze zijn trots als ze in een oude legerjeep rijden en dragen nog nagemaakte Armykleding. Maar zelf zeggen ze, we zijn niet haatdragend en iedereen is welkom bij ons.Wel is het zo dat hierdoor het verschil tussen arm en rijk erg groot is en ik hoop dat dit alles ze niet gaat opbreken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!