pietenbea.reismee.nl

Ha Long Baai

9 April Ha Long Baai

Gisteravond nog naar een klein restaurantje geweest. Piet had gegrilde vis, die op tafel voor je gegrild wordt en Bea de pork. Snelle hap, maar het kost ook bijna niets en na een uur weer honger. Maar wat is het allemaal smaakvol.

‘s Morgens om 8 uur stond de gids en taxidriver al weer klaar om ons te vervoeren naar Ha Long Baai. Al snel hadden we door dat deze chauffeur niet helemaal geweldig reed. Piet vroeg zich al af hoe lang hij zijn rijbewijs had en Bea vroeg zich af of de auto wel in orde was. Op de snelweg reed hij niet harder al 40 of 50 km en we werden aan alle kanten ingehaald door de motorbikes. Hij schakelde ook niet door naar z'n 4. Al met al nadat we een uur verder waren kwamen ze tot de conclusie dat de auto stuk was en zetten ze hem op de snelweg aan de kant. Daar moesten we eruit. We waren een attractie voor de Vietnamezen, die luid toeterend voorbij gingen. Gelukkig na een uur kwam er een andere auto met nieuwe chauffeur en hervatten we de rit door allerlei dorpjes en langs de rijstvelden.

Onze gids deze dagen is 27 en afgestudeerd aan de universiteit. Helaas is hij de Engelse taal niet helemaal machtig. Op onze vragen krijgen we afwijkende antwoorden en hij vertelt niet veel onderweg. Maar uiterst vriendelijk en hulpvaardig. Gelukkig hebben we de National Geographic Reisgids, zodat we kunnen lezen waar we zijn.

Onderweg werd het weer slechter, motregen en bewolking. In Ha Long Bay hadden we een priveboot met 4 man/vrouw personeel. We voeren langs vele eilandjes en drijvende vissersdorpjes. Helaas konden we vanwege het weer weinig zien. De tocht kosten niet veel 3 euro ongerekend en duurde 4 uur. Onderweg zijn we uitgestapt en hebben prachtige grotten gezien. We hebben in allerlei landen al veel grotten bewonderd, maar kwamen tot de conclusie dat deze wel de mooiste is tot nu toe.

Hoe kunnen ze dat er voor doen?

We kregen ook nog een uitgebreide verse lunch aan boord. Hier heeft Bea weer wat moeten overwinnen. Garnalen en krab, (ze lust geen vis), maar honger overwint alles en ze moet eerlijk bekennen het was heerlijk. De fles wijn die erbij geserveerd werd moesten we zelf betalen. Geen probleem. Maar nu snapten we waar ze de winst vandaan halen. Hij kostte 20 dollar.

Daarna kwamen ze nog langs met de nodige souvenirs. Helaas voor hen. Geen belangstelling. We moeten het nog 3 weken met ons mee zeulen. Jammer dat we door het weer zo weinig konden zien van de bergen, maar evengoed weer een heerlijke dag. Morgen gaan we weer terug richting Hanoi, waar we een binnenlandse vlucht nemen naar Hue.

Eerste indrukken: We hebben al een aantal Aziatische landen bezocht,maar ieder land heeft zijn overeenkomst en ieder land zijn eigenheid. Overeenkomsten zijn de vriendelijkheid ,het verkeer zonder regels en de toiletten. Brrrrrrrr. Maar Vietnam heeft een kompleet andere huizenbouw, franse invloeden met koloniale bouwstijl. Smal en hoog. Dit heeft te maken met de belasting. Hoe breder het huis des te meer belasting. Wie weet ontdekken we nog meer verschillen.

Tot onze verrassing hebben we nu Wifi op de kamer, zodat we lekker makkelijk aan onze reislog kunnen werken. Gisteren moesten we het voorbereiden en m.b.v. de computer van het hotel op de log zetten. Dit werkt veel beter!

Gisteren hebben we helaas nog niet veel foto's erop gezet. Vandaag hebben we ze verkleind in de hoop dat dit beter gaat.

Mike

Het klinkt allemaal weer zeer goed! Jullie vermaken je daar wel zie ik al weer!

Rianda

Je hebt altijd baas boven baas,Geef mij maar een flesje van 2euro .Proost!