pietenbea.reismee.nl

Dalat

17 April

Gisteravond nog heerlijk gegeten in restaurant 'Chopstick'. Zoals ik al vertelde kreeg je als je iets kocht overal wat. Hier kregen we chopsticks met een prachtig lint eromheen.

Vanmorgen vroeg uit de veren. Zo vroeg dat Piet de wekker verkeerd had gezet en in plaats van 7 uur waren we om 6 uur al aan het studderen.

De chauffeur stond keurig op ons te wachten om ons naar Dalat te transporteren. Maar wat een kamikazepiloot. Piet noemde hem Michael Schumacher. Hij schuurde met 80 a 100 km door de bergen. Het eerste stuk was goed begaanbaar. Daarna kwamen slingerweggetjes, met veel kuilen en zand. Af en toe stukken waar ze aan het repareren waren. Gelukkig hadden we een licht ontbijt gehad, anders denk ik dat het niet goed gekomen was met ons. Eigenlijk had de chauffeur ons onderweg wat dingen moeten laten zien. Maar hij stopte nooit en sprak geen woord buiten de grens. Als hij rustig had gereden hadden we kunnen genieten van de mooie dingen die we onderweg tegenkwamen. Het platteland leeft nog in bamboe hutjes, de buffels en koeien lopen los. Dus ook op de weg We bedachten dat Dalat wel heel bijzonder moet zijn om deze tocht te doorstaan.

Gelukkig we hebben het overleefd. Na een rit van 4 uur waren we op de plaats van bestemming. Nou het Hotel is zeker een ritje waard geweest. Prachtig Art Deco, met veel hout en marmer. Wel stikt het van de muggen, maar dat ter zijde.

Dalat is een oud Frans vakantieoord en ligt op 1500 m hoogte. Ze noemen het ook wel de stad van de eeuwige lente.. Behalve het aangename weer telt de stad de mooiste koloniale Franse villa's en kasteeltjes van het land. Dit hebben we al wandelend bewonderd. Na een wandeling van 3 uur hadden we het eind in onze kuiten en vinden dat we genoeg cultuur opgesnoven hebben voor vandaag.

Morgen gaan we na een rondrit in deze omgeving door naar Saigon , waar we 3 nachten verblijven.

Met de foto's op de log te zetten gaat het helaas niet helemaal goed, hopelijk kunnen jullie mij dat vergeven. Wat wel bijzonder is, is dat ieder hotel gratis WI-FI heeft. Ik ben blij dat we onze mini laptop meegenomen hebben. Bij gebrek aan een krant blijven we een beetje op de hoogte wat er in Nederland gebeurt via Internet.