pietenbea.reismee.nl

Saigon

18 en 19 April

Vanmorgen werden we om 7.30 uur alweer opgehaald door chauffeur en gids.

Ik realiseerde me dat ik niet eens weet welke dag het is. Zondag dus. We zijn alle gevoel voor realiteit kwijt geraakt. Ook het feit dat je om 7.45 uur al door attracties loopt en dan is het nog druk ook.

Maar goed, nieuwe chauffeur, nieuwe kansen. En gelukkig deze reed heel wat beter dan de vorige, sprak ook nog redelijk Engels en de gids ook. Hij leidde ons eerst door de Botanische tuin. Dalat staat ook bekend als tuinderstad. Ze kweken daar o.a. lelies en alle tuinplantjes die wij ook hebben. Alleen is alles hier net even groter.

Daarna naar het zomerpaleis van de laatste koning, die in 1967 overleden is in Frankrijk.

Wat bijzonder was is het bezoek aan het bezoek van Hang Nga Guesthouse, in de volksmond het Crazy House. Dit is een hotel annex kunstgalerie die werd ontworpen door in een Moskou opgeleide Vietnamese architect.

Het complex bestaat uit een aantal villa's van gewapend beton in de vorm van gegoten boomstammen, waaromheen giraffen kronkelen en met betonnen bruggetjes aan elkaar verbonden zijn. Het is een toppunt van kitsch. Ze is nu een huis aan het bouwen in de stijl van Gaudy.

Om 10.00uur vertrokken we zonder gids richting Saigon. Deze rit duurde in totaal 7 uur. Onderweg liet hij thee en koffieplantages zien en gingen we gratis thee en koffie proeven. Onze lunchstop was bij een restaurant aan de rivier. De wegen waren iets beter, maar hoe meer we bij Saigon kwamen des te drukker.

Saigon is wat verkeer betreft nog even drukker dan Hanoi, alleen meer eenrichtingswegen en stoplichten, dus het lijkt er gestructureerder aan toe te gaan. Maar motortjes 5 rijen dicht is toch heel wat, maar wat wil je er wonen hier 8 miljoen mensen.

's Avonds maar eens een ander soort restaurant opgezocht. Een Koreaanse BBQ. Onze kinderen herkennen dit w.s., we hebben het eerder in Maleisië gedaan. Deze had een lange gang met allemaal kamertjes, waar we met z'n 2e zaten te eten.

19 April

Om 8 uur werden we alweer opgehaald voor een City tour. Nieuwe gids en driver, die ons de aankomende 3 dagen zal begeleiden. Met deze niets mis. We bezochten de Kathedral Notre Dame, Dong Khoi station/ Postkantoor, Thienhau tempel, War Museum en Chinatown.

Ook nog een bezoek gebracht aan een fabriekje waar ze lacquerware maken en verkopen.

Saigon is snoeiheet, zo'n 38 graden. Dat maakt het wandelen hier zeer vermoeiend. Maar vanavond gaan we weer een poging wagen. Tegenover ons Hotel is een groot park. Daar doen ze aan Thai Chi. Hanengevechten doen ze hier ook op straat.

Nog een wetenswaardigheid. Je bent hier al snel miljonair. 1 miljoen Vietnamese Dong is 40 euro. Jullie snappen we lopen met heel wat briefjes in de knip.

Morgen moeten we weer vroeg op voor een lange rit naar Cu Chi Tunnels en Tay Ninh.

f.walker@bobwalker.nl

Hoi Vakantiegangers,
Wat een geweldige reis hebben jullie ,en wat heerlijk om zo mee te kunnen genieten.
Nog hele fijne dagen gewenst.
Groetjes, Fieneke

Lex en Afra

Hallo genieters,
En wij genieten elk verslag met jullie mee. En voor ons zo herkenbaar. Nog veel plezier in het zuiden.
Groetjes, Lex en Afra