pietenbea.reismee.nl

Ci Chu

20 April

Vandaag echt vroeg op pad. 7.00 uur naar de tunnels bij Cu Chi. Geen enkel gevechtsterrein van de Vietnam oorlog is zo heilig als de tunnels bij Cu Chi,waar 18.000 boeren guerrilla's oorlog voerden vanuit een 200 kilometer lang, met de hand gegraven complex van tunnels en ondergrondse kamers. Indrukwekkend om te zien hoe ingenieus de Vietnamezen deze oorlog doorstonden en de vijand te slim af waren. Dit in combinatie met het War museum van gisteren geeft een behoorlijk gruwelijk beeld. We waren de eersten daar en de stilte in het bos met alle dingen eromheen gaven een goed beeld. Van de ontbladering in dit gebied is niets meer te zien. Ze hebben geluk dat het hier veel regent, zodat het weer een schoon gebied is, waar veel landbouw is. Ook rubberplantages.

Na dit bezoek reden we door naar de grote tempel van de Cao Dai. Rond 1930 begonnen de geestelijk leiders van de nieuwe godsdienst, dat een mengeling is van Boeddhisme, Taoïsme, Confucianisme en voorouderverering en uit het christendom. De architectuur van deze tempel is een mengeling van oosterse en westerse stijlen. De monniken zijn zowel mannen als vrouwen en zij mogen allen 1 keer trouwen. Prachtige tempel, zo hebben we ze nog niet gezien. We hebben daar een dienst bijgewoond met 3 kwartier gezang. Prachtig kleurrijk geheel.

Deze tempel lag dicht bij de grens van Cambodja.

Het was een lange en warme dag met een prima gids en een uitstekende chauffeur. Morgen gaan we weer verkassen richting de Mekong delta, vertrek 8 uur.

We volgen de berichten van de vulkaan en het vliegverkeer. Vandaag hoorden we een aantal Fransen die nog even niet terug kunnen. Wij hebben gelukkig nog 10 dagen te gaan, dus maken we ons tegen die tijd er wel druk om.

schoonzussie ingrid

wauw wat een leuk en mooi reisverslag! En dan nog 10 dagen te gaan, wat moet dat een heerlijk gevoel geven.

Groetjes Ingrid en de jongejannetjes

ps Lieke wil weten of er ook meisjesclowns in pipodorp zijn